Прізвище, ім’я, по батькові
вчителя
Назаренко Олена Володимирівна
Школа Менська гімназія
Спеціальність російська
мова та література
Кваліфікація філолог,
викладач російської мови та літератури
Кваліфікаційна категорія вища
Дата останньої атестації 2017 рік
Характеристика професійної діяльності вчителя
«Офіційні нагороди» (звання, нагрудні знаки, медалі, ордени)
№ з/п |
№
документа |
Назва |
Ким видано |
Дата видачі |
1
|
56529 |
Посвідчення
«Відмінник освіти України»
|
Міністерство
освіти і науки України
|
16.11.2001 |
2 |
|
Звання
«Старший учитель» |
Відділ
освіти Менської райдержадміністрації |
2007 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Офіційні документи» (дипломи, грамоти, гранти, сертифікати тощо)
№ з/п |
Назва документа |
Зміст (за що нагороджено) |
Ким видано |
Дата видачі |
1 |
Грамота |
За
активну участь у проведенні обласного етапу всеукраїнського чемпіонату команд
КВК |
Райдержадміністрація |
2005 |
2 |
Грамота |
За
активну участь у професійних конкурсах |
Відділ
освіти Менської райдержадміністрації |
2006 |
3 |
Грамота |
За
сумлінну працю та вагомий внесок у справі навчання і виховання учнів |
Відділ
освіти Менської райдержадміністрації та райком профспілки |
2007 |
4 |
Грамота |
За участь
у конкурсі «Учитель року» |
Відділ
освіти Менської райдержадміністрації |
2008 |
5 |
Грамота |
За
активну участь у проведенні літературно-мистецького свята |
Відділ
освіти Менської райдержадміністрації |
2009
|
6 |
Грамота |
За
активну участь в обласному святі до 200-річчя від дня народження Гоголя |
ЧОІППО |
2009 |
7 |
Грамота |
За
зайняте перше місце у районному педагогічному ярмарку |
Відділ
освіти Менської райдержадміністрації |
2010 |
8 |
Диплом ІІ ступеня |
Переможець ІІІ обласного конкукрсу "Використання ІКТ у навчально-виховному процесі" |
Чернігівська обласна державна адміністрація |
2014 |
9 |
Диплом |
Лауреат ІІ туру Всеукраїнського конкурсу "Учитель року" |
Чернігівська обласна державна адміністрація |
2014 |
10 |
Грамота |
За сумлінну працю |
Відділ освіти Менської РДА |
2017
|
Творчі
матеріали
Зміст
1.
Опис інноваційної діяльності
« Оволодіння новітніми педагогічними технологіями при
вивченні зарубіжної літератури та російської мови з метою підвищення
ефективності знань» __17______ст.
2.
План-конспект уроку світової літератури з використанням ІКТ у 5 класі «Мандрівка в
Андерсенландію»_________25_________ст.
3.
Розробка позакласного заходу « В гостях у казки»___36__ст.
« Оволодіння новітніми педагогічними технологіями при
вивченні зарубіжної літератури та російської мови з метою підвищення ефективності
знань»
Вивчення зарубіжної літератури
у середній школі націлено на досягнення певних цілей: виховних, навчальних,
розвиваючих. У рамках шкільної програми, коли кількість годин на вивчення
зарубіжної літератури невелика (70 годин у рік, 2 години на тиждень), складно
дати учням повне уявлення про світовий літературний процес, навчити логічно
висловлювати думки, самостійно працювати з різноманітними джерелами. Тому дуже
часто уроки літератури у старших класах перетворюються в оглядові лекції.
Згідно програми модернізації
освіти виникає необхідність зміни форм і методів викладання, заснованих на
сучасних інформаційних технологіях.
Інформаційні технології дуже
допомагають у проведенні уроків. Вони полегшують доступ до інформації,
урізноманітнюють, індивідуалізують та диференціюють навчальний процес. Виникає
можливість по-новому організувати навчання, де учень стає активним учасником
освітньої діяльності. Тому використання ІКТ стало актуальною проблемою сучасної
освіти.
Комп’ютер в урочній діяльності
можна використовувати на всіх етапах навчання: при пояснені нового матеріалу,
закріпленні, повторенні, контролі знань, умінь та навичок. При цьому для дитини
він виконує різноманітні функції: вчителя, робочого інструмента, об’єкта
навчання, колективу співробітників, ігрової сфери. У функції вчителя комп’ютер
є джерелом навчальної інформації, наочністю (якісно нового рівня з можливостями
мультимедійних і телекомунікацій);
індивідуальним інформаційним простором; тренажером; засобом діагностики
і контролю.
Навчання з допомогою
комп’ютерних технологій веде до зростання ефективності засвоєння матеріалу,
активізує розумову діяльність учнів.
Використання комп’ютера на
уроці і в позакласній роботі дозволяє використовувати різноманітні форми
наочності, різні способи представлення теоретичного матеріалу.
Виникає прекрасна можливість
використовувати колір, графіку, анімацію, урізноманітнювати ілюстративний
матеріал. Учні самостійно виходять в Інтернет, добувають інформацію, оформлюють
матеріали до уроку. Така форма роботи дуже подобається дітям, вони із
задоволенням створюють матеріал до уроків у програмі Microsoft Power Point. Використання такої форми
роботи дозволяє значно зекономити час на уроці, урізноманітнити наочність (її недостатність відчуває, мабуть, кожний учитель), а навчальний процес зробити цікавим та
живим.
Використання комп’ютера в
учительській діяльності може бути найрізноманітнішим: від використання його в
якості друкарської машинки та телевізора до створення власних фільмів та
програм.
Не можна применшувати значення
такої комп’ютерної програми як Microsoft Word. Адже саме за допомогою неї
можна створити багатий роздатковий матеріал, що сприяє диференціації та
індивідуалізації навчання. Наприклад,
при вивченні міфів у 6 класі.
Знайти відповідники:
Артеміда бог моря
Зевс титан
Гефест брат Прометея, титан
Прометей бог вогню і ковальства
Атлант син Зевса і смертної жінки
Феміда бог підземного царства
Аїд богиня мисливства
Геракл верховний бог
Посейдон богиня справедливості і правосуддя
Або при вивченні історичного
роману у 7 класі, під порядковими номерами учень записує пропущені слова.
Історичний роман –
різновид (1), в якому історія, тісно
переплітаючись з (2), є не лише «декорацією», художнім тлом оповіді, а й (3).
Тому в історичному романі реальні особи співіснують з (4). В історичному романі
(5) досліджуються закони (6). Засновником цього жанру є (7).
Я досить широко на уроці
використовую роботу у групах і у парах. І тут незамінною стає саме ця програма
(звичайно, не лише вона), бо роздруковані завдання значно економлять час, дають
можливість дітям більш глибоко занурюватись у проблемні запитання.
ü Географи.
1.У якій країні, у якому місті
народився Робінзон?(Англія, Йорк)
2.На яких материках він
побував? (Африка – Гвінея, південна Америка – Бразилія)
3. Покажіть шлях Робінзона.
4.Що спільного у Робінзона і
бременських музикантів? (батько з Бремена)
ü Математики.
1.Скільки років було
Робінзону, коли він поплив у перше плавання (19)
2.Скільки часу він провів у:
полоні? (2 роки), в Бразилії (4 роки), на острові (27 років з 30 вересня 1659
до 19 грудня 1686)
3.Назвіть фатальні дати у
житті героя (1 вересня – перше плавання, полон, 30 вересня – день народження,
врятувався на острові)
4. Назвіть розміри дерев на
острові, якщо фут –
ü Екскурсоводи.
1.Назвіть визначні місця на
острові.
2.Перед вами стовп із
зарубками, що це?
3.Назвіть 4 умови, необхідні
для вибору житла (прісна вода, схованка від спеки, захищеність від хижаків, вид
на море)
4.Що він називав пам’ятником
своєї глупоти (перший човен).
5. Якби ви побули на острові
після Робінзона, хто міг би розказати про його перебування на острові? (папуга)
ü Кухарі.
1.Назвіть страви, якими міг
ласувати Робінзон?
2.Поясніть, як їх готував
герой.
3.Що використовував Робінзон
для збору рису й ячменю(шаблі)
4.З чого він зробив сито, щоб
просіяти борошно?( із хустинок)
5.Чим відлякував пернатих
шкідників?
ü Кравці
1.Опишіть одяг Робінзона на
острові.
2.Що взяв на пам'ять про своє
перебування на острові? (капелюх, парасольку, папугу)
3.Якими професіями оволодів на
острові(моряк, фермер, тесля, гончар, землероб, кухар, кравець, учитель,
губернатор)
ü П’ятниці.
1.З чого почалося прилучення
П’ятниці до цивілізованого життя?(перевдягання)
2. З яким предметом П’ятниця
розмовляв як з живою істотою? (рушниця)
3.Чого навчив Робінзон свого
слугу?
Також можна виготовити
картки-підказки, які будуть допомагати учневі працювати на уроці.
5 клас. Тема: «Характеристика літературного персонажа»
План характеристики персонажа
1.Який із себе герой?
- Яка його зовнішність?
-В якому середовищі він ріс?
- Яке місце посідає серед
персонажів?
2. Як герой діє?
- Які його здібності та
інтереси?
- Які його вчинки?
- З якою метою діє персонаж?
3. Які моральні якості виявляє
герой?
-Як ставиться до людей,
батьківщини, природи?
-як розуміє свій обов’язок?
-Що головне в його характері?
4.Як до нього ставляться інші персонажі,
автор?
5. Яким я бачу героя?
Так само програма Microsoft Word сприяє збільшенню кількості наочності на уроках зарубіжної літератури. За допомогою
неї можна виготовити опорні схеми.
Наприклад, при вивченні казки
Андерсена «снігова королева» у 5 класі.
ЗЛО |
ДОБРО |
БАЙДУЖІСТЬ |
Герда |
Снігова королева |
Кай |
любов |
троянда |
влада |
крижина |
Або при вивченні роману
Сервантеса «Дон Кіхот» у 8 класі
А ще я всі поурочні плани також роблю в
електронному вигляді, що набагато полегшує працю вчителя.
Не часто, але іноді є на уроці
літератури моменти, коли необхідно побачити якусь картину в цілому, коли
вчитель чи діти проводять опитування, тоді незамінною буде програма Microsoft Excel, в якій зручно будувати діаграми. Так при вивченні у 5
клас теми «Світ дитинства та моральні цінності в літературі» доцільним буде
проведення опитування: «Що для тебе у житті є важливим?». Із поданого переліку
понять учні обирали найважливіше для них. А потім загальний результат класу
було виведено в діаграму.
Досить широко в своїй роботі я
використовую програму для створення тестів. Контрольно-діагностична система
TEST-W призначена для перевірки знань тестуванням на комп'ютері.
Вихідний тест може мати будь-яку кількість питань (рекомендується від 30 до 50
і більше).
З вихідного тесту методом
випадкового вибору послідовно виводиться задана
кількість питань (наприклад, 25). Таким чином, кожен учень одержує свій
відмінний від сусідів набір питань, що забезпечує індивідуалізацію і
об'єктивність оцінки. На кожне питання тесту пропонується 5варіантів
відповідей, серед яких від одного до трьох вірних. Учню треба вказати правильні, на його думку відповіді і
перейти до наступного питання. Час
відповіді на тест обмежений. Рекомендується проводити тестування на протязі
10-15 хвилин для кількості питань 20-25. Можна звичайний тест подати в
електронному вигляді за допомогою цієї програми. (Зразки тестів і сама програма
містяться на диску). До того ж можливості цієї програми є такими, що вона
перетворює завдання у текстовий документ, що не містить зразків відповіді. Такі
роздруківки можна дати учням при підготовці до тестування. Наприклад, 5 клас,
вивчення казки «Попелюшка» Шарля Перро
Перро"Попелюшка"
1. За кого Попелюшка видала заміж своїх сестер?
2. Скільки разів була Попелюшка на балу?
3. На кого були перетворені ящірки?
4. Ким спочатку були коні Попелюшки?
5. З чого було зроблено карету Попелюшки?
6. Хто була хрещена мати Попелюшки?
7. Хто дав дівчині ім’я Попелюшка?
8. Де спала Попелюшка?
9. Скільки казок увійшло до першого видання
збірки "Казки моєї матінки Гуски"?
10. Ким був за професією Ш.Перро?
11. З якої країни Шарль Перро?
12. Хто був першим в Європі автором літературних
казок?
Або 9 клас, вивчення творчості
Мольєра
1. Скільки пар одружується наприкінці комедії?
2. Хто є носієм здорового глузду у творі?
3. Кого у творі посвячують у мамамуші?
4. Що подарував Журден Доримені?
5. Що вивчав пан Журден?
6. Хто головний герой твору?
7. Де відбуваються події твору?
8. За законами якого літературного напряму
створено твір?
9. За чиїм замовленням працював Мольєр над
п'єсою?
10. хто написав музику до твору
"Міщанин-шляхтич"?
11. Який жанр твору "Міщанин-шляхтич"?
12. У якому році було створено твір
"Міщанин-шляхтич»?
Тестовий контроль і формування
вмінь та навичок за допомогою комп’ютера передбачає можливість швидше і
об’єктивніше, ніж при традиційному способі, виявити, чи засвоїв учень матеріал.
Кінцевим результатом роботи з контрольно-діагностичною системою TEST-W є оцінка, яку виставляє комп’ютер, учневі залишається
лише повідомити результат учителю.
Метод проектів стає популярною
педагогічною технологією у сучасному викладанні, бо він націлений на збільшення
ефективності уроку, на розвиток творчих та аналітичних здібностей учнів, що є
прекрасним стимулом для підтримки цікавості до вивчення літератури. Для вчителя
метод проектів цікавий тим, що вибір тематики надзвичайно різноманітний. Роль
вчителя при підготовці уроку-проекту зводиться в основному до того, що він
допомагає формувати ідею проекту, контролює, консультує, спрямовує творчу
діяльність учнів у потрібному напрямку. У своїй педагогічній діяльності я
широко використовую цей метод. Викладання літератури є гарним підґрунтям для
проектної діяльності. Ми, вчителі, часто стикаємося з такими проблемами, як
відсутність читацької цікавості серед учнів, вузький світогляд, відсутність
навичок аналізу і спілкування. Цікава робота у групах над проектом дає
можливість учням відчути предмет, отримати нові знання, а вчителю вирішувати
вищеназвані проблеми. Проекти можуть бути колективними, коли завдання отримує
весь клас; груповими, відповідно клас спочатку поділяється на групи, і кожна з
груп отримує ділянку роботи; індивідуальним – проект виконує один учень; та
творчим – за бажанням.
У процесі роботи над проектом
проходять наступні етапи. Етап орієнтування – учні отримують випереджальне
домашнє завдання, у групових проектах на цьому етапі обирають лідера. Етап розробки – на уроці переглядаємо домашнє
завдання, створюємо паспорт проекту. Етап реалізації – безпосереднє виконання
учнями завдань проекту. Етап презентації – захист доповідей. Етап оцінки – учні
класу оцінюють виступи своїх друзів. Саме таку роботу по організації групового
проекту, наприклад, я провела у 11 класі при вивченні теми «Срібна доба у
російській поезії», або при вивченні твору Гоголя у 8 класі «Ніч перед
Різдвом».
Саме при використанні методу
проектів необхідна програма Microsoft PowerPoint.
Презентації, створені вчителем
у рамках цієї програми можуть
виконувати різні завдання. Наприклад,
ілюстративна функція, коли слайди демонструють розповідь учителя(див. далі
«Віртуальна екскурсія»). Презентацію можна використати для опитування та
актуалізації знань, наприклад «Вгадай автора», коли спочатку з’являється на
екрані портрет, а згодом поступово відомості про письменника. Наприклад, фрагмент матеріалу для учнів
сьомого класу.
1
Без сумніву, використання
інформаційних технологій в учбовому процесі направлено на покращення якості
освіти і дає високі результати: розвиває творчі дослідницькі здібності учнів,
підвищує їх активність; сприяє надбанню навичок самоорганізації, перетворенню
систематичних знань у системні; допомагає розвитку пізнавальної діяльності
учнів і цікавості до предмету; розвиває логічне мислення
учнів.
Мандрівка в Андерсенландію
(Ганс Крістіан Андерсен.
Поєднання побутовості та фантастики у його казках)
Мета: коротко ознайомити учнів з
життям Андерсена та особливостями його казок; виявити рівень знань про
письменника; розвивати навички роботи у групах, виразного читання; виховувати
кращі людські якості
Обладнання: презентація, портрет, малюнки
учнів, виставка книг автора, матеріали для завдань
Моє життя
–прекрасна, розкішна казка. Андерсен.
Хід уроку
І.Мотивація
навчальної діяльності.
1.Слово вчителя. Одного разу у старому бідному будинку в
Копенгагені на підвіконні сидів хлопчик. У його руках була єдина його іграшка –
олов’яний солдати тик. Мати хлопчика вишивала біля вікна. У цей час у глибині
вулиці з’явився високий і дуже худий пан у чорному вбранні. Він швидко йшов,
розмахуючи руками. Він був негарним, але
витонченим. Жінка підняла голову і сказала синові: «Ось іде наш пан Андерсен,
під його колискові ти так гарно спиш». Хлопчик зіскочив з підвіконня, схопив
свого єдиного солдатика і вибіг на вулицю. Підбіг до казкаря та вклав свою
іграшку в його руку. Це був нечувано щедрий подарунок, і Андерсен зрозумів це.
Він прикріпив іграшку на свій сюртук як дорогоцінний орден і витер сльози.
Сьогодні ми звернемося до творчості відомого
данського письменника Ганса Крістіана Андерсена. Я запрошую вас у мандрівку.
ІІ.Повідомлення
теми та мети уроку.
1.Слово вчителя. Сьогодні ми помандруємо країною, якої немає
на жодній карті світу, але вона існує в кожному дитячому серці. Кожен з вас у
свій час знайшов її , коли вперше відкрив твори Великого Короля Казки – Ганса
Крістіана Андерсена.
Слайд 1
Сьогодні ми спробуємо дослідити кожен куточок
Андерсенландії, але перш за все нам потрібно туди потрапити.
1.Прикордонна застава.
Робота з книжковою виставкою. Дозвільні документи.
Вікторина на знання казок: – що таке казка? – що таке літературна казка –хто
такий казкар?– як перевірити справжність принцеси? – з якої казки: «Багато
років тому жив король, який так любив гарно вдягатися..» - у якій казці очі
тварин порівнюються з блюдцями? – у якій казці ластівка і крихітна дівчинка
допомагають одна одній в біді? – з якої казки: «Вони не врахували того, що
вустами дитини промовляє істина, і були викриті»? – герой якої казки уміє
керувати снами за допомогою парасольки? – героїня якої казки любила слухати
пісеньку «Ах, мій милий Августин»? – завдяки яким рисам характеру героїня казки
«Дикі лебеді» перемагає зло? –героїня якої казки погано спала вночі?– героїня
якої казки жила на морському дні? – де солдат узяв чарівне кресало? –у якій
казці жаба викрадає маленьку дівчинку?
2.Біографічний проспект.
Робота з епіграфом
Поетична хвилинка. Підготовані учні читають вірші
Андерсена
Слайд 2
1.В цветущей Дании, где свет увидел я,
Берёт мой мир своё начало,
На датском языке мать песни мне певала,
Шептала сказки мне родимая моя…
2.Люблю тебя, родных морей волна,
Люблю я вас, старинные курганы,
Цветы садов, родных лесов поляны,
Люблю тебя, отцов моих страна!
3.Вы берегов скалистые края,
Где слышны взмахи крыльев лебединых,
Вы, острова, очаг былин старинных,
О Дания! О родина моя!
Слайд 3
Підготовані учні розповідають про Андерсена.
У рідному місті
Слайд 4-5
1805 рік. На
самому краю міста Оденсе в Данії, в будиночку біля річки, у бідній родині
чоботаря і пралі з’явився на світ син
Ганс. У цьому маленькому будиночку тіснилося 6 родин. Андерсени займали одну
кімнату, що слугувала і спальнею. І майстернею, і їдальнею. Батько прикрасив
житло поличками з книгами, а мати – горщиком з тюльпаном. Підростаючи, Ганс
мріяв про маленький садочок, який бачив у своїх снах.
Пізніше,
коли хлопчик виріс і став письменником, він створив такий садочок на сторінках
своєї казки.
Читання фрагменту
1.Біля палацу був великий сад, там росли
вогненно-червоні і темно-блакитні дерева. Плоди їхні при цьому виблискували, як
золото, а квіти – як палаючі вогники. Земля була всипана дрібним піском, ледь
блакитним, як сірчане полум’я, і тому на всьому лежав якийсь дивовижний
блакитний відблиск. У безвітря із дна видно було сонце, воно здавалося
пурпуровою квіткою, з чашечки якої лилося світло.
1. Бесіда: - із якого твору цей
уривок? – чи існують насправді підводні сади? – що допомогло автору уявити
такий сад?
Висновок. Один із секретів
майстерності казкаря – вміння фантазувати.
У театрі
Ганс дуже любив театр. У його рідному містечку був
театр, але на його відвідини у хлопчика не вистачало грошей. Він познайомився з
чоловіком. Що розклеював афіші. Той щодня дарував Андерсенові по афіші. Так у
Ганса з’явилась нова розвага, сидячи вдома, він читав назви вистав і вигадував
їх зміст. У 14 років він покидає рідний дім, приїздить у Копенгаген, щоб
улаштуватись актором в театр. Але його мрія не здійснилась. Його визнали
недостатньо талановитим, проте він вступив до школи. Навчатися йому довелося з
дітьми багатих батьків, які висміювали хлопця. «Я уявляв себе потопаючим
песиком, у якого кидають каміння заради розваги», - писав майбутній казкар. Втіху Ганс знаходив у театрі.
Слайд 6
Театр фантазії.
Зараз ми зайдемо до театру. Доки наші актори
готуються, ми прочитаємо фрагмент із казки «Дюймовочка»
2.Як злякалася Дюймовочка, коли хрущ обхопив її
лапками і підніс високо в повітря. А хрущу і горя мало. Він усівся на гілку
великого дерева, посадив поруч Дюймовочку і сказав їй, що вона дуже йому
подобається, хоч і зовсім не схожа на хрущів. Згодом до них у гості прийшли
інші хрущі, що жили на тому ж дереві. Вони з цікавістю роздивлялись Дюймовочку,
а їхні дочки здивовано розводили крильцями.
Слайд 7
Інсценування епізоду
-
У неї лише
дві ніжки!
-
У неї навіть
немає щупалець!
-
Яка вона
слабка та тендітна. Того і гляди навпіл зламається.
-
Дуже
негарна!
Бесіда: - чому заплакала Дюймовочка? – чому її
визнали негарною? – зачитайте уривок з цієї ж казки .
3.Як зрадів ельф, коли ластівка відлетіла,
залишивши у квітці Дюймовочку! Ніколи ще він не бачив такої гарненької
дівчинки. Він низенько вклонився їй і запитав,
як її звуть
– як
говорить про Дюймовочку маленький ельф ? Виходить, що про одну людину говорять
по-різному? – чи траплялось вам чути, як хтось незадовільно відгукувався про
чиюсь зовнішність?
Доводилось і Андерсену.
Шкільне
життя
Один шкільний учитель сказав своєму учню: «Ви тупий
юнак, і з вас ніколи не вийде нічого доброго. Ви збираєтесь зайнятись
письменництвом, але ніхто і ніколи не буде читати ваших творів. Їх будуть
купувати хіба що сміттярі. Ви ще в мене поплачете». Учень слухав, нахиливши голову.
Він був довготелесий та незграбний. В ту пору йому вже виповнилось 17, і серед
гімназистів- другокласників він, і справді, виглядав безглуздо. І все ж злий
учитель помилявся. Як його звали, ніхто не пам’ятає. Але ім’я довготелесого
учня знають діти і дорослі усього світу.
Слайд 8
-чи знайома вам казка Андерсена, я якій персонаже
ображали, тому що він був не такий як інші?
Читання уривку
4.Всі проганяли бідне
каченя, навіть брати і сестра казали йому: «Хоч би кішка вкрала тебе, бридкий
виродок!». А мати додавала: «Очі б мої тебе не бачили!». Качки щипали його,
кури дзьобали, а дівчина, що давала пташкам їсти, відштовхувала його ногою.
-які почуття
відчувало каченя? – як ви гадаєте, кого зобразив Андерсен під виглядом бридкого
каченяти, чому ви так вважаєте? – чи правильно чинили жителі пташиного двору,
коли проганяли від себе каченя? – що робить людину по-справжньому гарною? – що
таке внутрішня краса?
Висновок: у казках автора
відображене його реальне життя. Слайд 9
Реальне життя Андерсена |
Казка |
Дитинство |
«Гидке каченя» |
Навчання |
«Гидке каченя» |
Доросле життя |
«Стійкий олов’яний солдатик», «Принцеса на
горошині» |
Життєві
досягнення |
«Равлик і кущ троянди» |
Острів малюнків
Учні пояснюють
свої ілюстрації.
Робота в групах
Палац героїв. В цьому палаці живуть герої казок Андерсена. Ви маєте назвати їх за
описом.
1.
«..вона
тільки і любила, що квіти яскраво червоні, як сонце, там, нагорі, та ще гарну
мармурову скульптуру. То був прекрасних хлопчик, вирізьблений із чистого білого
каменю…Більше за все вона любила слухати розповіді про світ людей, там нагорі»(«Русалонька») слайд
2.
«.. на ньому
шовковий сюртук, тільки неможливо сказати, якого він кольору, - він
переливається то блакитним, то зеленим, то червоним… під руками у нього дві
парасольки» (Олє-Лукойє) слайд
3.
«Побачила у
воді своє обличчя… і зовсім перелякалася – таке воно було брудне і бридке. Але
ось вона взяла води в долоню, вмила чоло та очі, і знову засяяла її ніжна
шкіра… кращої принцеси годі шукати» (Еліза) слайд
4.
«Він і
справді з’явився у чорній оксамитовій шубі. Він і освічений, і багатий… і дім у
нього разів у двадцять просторіший, тільки терпіти не може, ні сонця, ні гарних
квітів і говорив про них дуже погане, тому що ніколи їх не бачив.» (Кріт)
слайд
Місто загублених речей. Встановити, кому належить та чи інша річ.
Горіхова шкаралупа – «Дюймовочка»
Парасолька – Олє-Лукойє
Кропива – Еліза
Дзеркало – троль
Фартух – солдат з «Кресала»
Горошина – принцеса на горошині
Голка – «Швацька голка», «Нове вбрання короля»
Паперовий кораблик – стійкий олов’яний солдатик
Закуток помилок . Завдання
командам. Назвати помилки.
1. «Свинопас».
Жив був багатий (бідний) принц. Королівство у
нього було велике-превелике (маленьке –премаленьке). На могилі у його
батька виріс кущ лілій (троянд). І цвів той кущ щороку (один раз на п’ять років)
2. «Дикі лебеді».
Намазала мачуха
обличчя Елізи трояндовою олією і ароматною маззю. (соком волоського горіха та
вонючою маззю). Батько глянув на Елізу та замилувався нею (не вгадав). Тільки чомусь дворовий собака її не вгадав (вгадав). Мачуха приготувала Елізі найкращу кімнату в палаці (вигнала з дому)
3.
«Кресало».
Ішов солдат дорогою. І раптом зустрілась йому прекрасна фея (відьма). Розповіла йому фея про чотирьох собак (трьох). Очі у першого собаки
були як два великих чайники( блюдца). У
другої розміром з дзвін (вежу)
4.
«Соловей».
У Японії (Китаї) жив був імператор. У лісі, поблизу його палацу жила канарка. Вона співала
так прекрасно, що мисливці (рибалки) забували про свою здобич. Поети складали на
честь нього казки (вірші).
Слово
вчителя. Наша
мандрівка майже добігає кінця, але герої здійснили важку подорож і зараз їм
важко знайти свою казку. Давайте їм допоможемо.
Скласти назву казки та героїв.
«Кресало» собака
«Дюймовочка» польова миша
«Русалонька» вінок із білих
лілей
«Принцеса на горошині» 40
матраців
«Стійкий олов’яний солдатик»
прекрасна танцівниця
«Новий наряд короля» шахраї
«Соловей» імператор
«Бридке каченя» - царствені
птахи
«Свинопас» трояндовий кущ
«Дикі лебеді» 11 братів
Слайд 10
Володіння Снігової королеви
Слухання казки
ІІІ.Підведення
підсумків.
1.Слово вчителя. Близько 170 казок залишив нам Андерсен. Крім
казок у нього ще були вірші, п’єси та романи. Озираючись на прожиті роки,
Андерсен написав автобіографію. Яку назвав «Казка мого життя». Йому довелося
побачити власний пам’ятник у рідному Оденсі. Він дивився на своє зображення ,
дивувався і згадував дитинство…
Слайди
IV. Домашнє
завдання: прочитати
другу казку.
У гостях у казки
Літературна вікторина для учнів
5-х класів
Учитель
Добрий день, усім вам
В нашій світлій хаті.
Вас, гостей жаданих,
Раді зустрічати.
Всіх ми вас сердечно
Раді привітати.
Хочем запросити
На казкове свято.
І пісень, і сміху
Буде там багато,
І гостей чудових —
Розумних, завзятих.
За знання хороші,
Гості дорогенькі,
Нагород чекайте
В нас на посиденьках.
Покажіть майстерність,
Розум та кмітливість,
Любов до мистецтва,
Небайдужість, щирість.
Любі наші діти!
Прошу позмагатись.
Гуртом веселіше
Гратися й навчатись.
Перед справжніми випробуваннями проведемо розминку — відгадуватимемо
літературні загадки.
S Як називає О.С.Пушкін затишний куточок чарівної землі, де живуть казкові герої? (Лукомор'є).
S ХтодопомігкоролевичуЄлісеюзнайтисвоюцарівну? (Вітер).
S Хто став дружиною царя Гвідона? (Царівна-Лебідь).
S Хто охороняв володіння царя Додона? (Золотий півник).
S Хто вимагав у чортів оброк? (Робітник Балда).
S Хто мандрував з дикими гусьми? (Нільс).
S Хто переміг мишачого короля і його військо? (Лускунчик).
S Хто мав льодяне серце і мріяв знищити доброту і дружбу? (Снігова королева).
S Хто вважав, що "допомагати
людям — витрачати даремно час"?
(Стара Шапокляк).
S Хто допоміг ослику la знайти загублений хвіст? (Вінні-Пух).
S Хто переміг злого сеньйора Помідора? (Чіполл/но);
S Хто з казкових героїв побував у Сонячному місті і навіть на Місяці? (Незнайко).
S Хто змагався з директором лялькового театру Карабасом Барабасом? (Буратіно).
S А як називають Буратіно в Італії ? (Піноккіо).
Звучать перші акорди пісні "Какое небо голубое". Входять
лисиця Ал іса і кіт Базиліо.
А л і с а. Хто тут згадував про
Буратіно?! Ви знаєте, де він?
Кіт. Де він?
А л і с а. Скажіть нам, ми його найкращі друзі.
Кіт. Друзі.
А л і с а. Не перебивай. (Штовхає кота).
Не вірите? Ну звісно, нам
ніхто не вірить. Пустили про нас поговір — такі ми та сякі...
Кіт. Ага.
А л і с а. Не перебивай. (Штовхає кота).
А як ми дружили з Буратіно!
Як ми йому допомагали! З біди завжди виручали, від Карабаса Барабаса, від
погоні рятували і, звичайно ж ...
Кіт (зітхає). Обікрали...
Аліса. Що ти верзеш!
Ох, і дурний! Недарма тебе з Лукомор'я вигнали!
Учитель. (здивовано). Невже ти той самий вчений кіт, який знає багато казок і вміє їх гарно
розповідати?
Кіт. Авжеж. Та це було так давно. Аліса обдурила мене, покликала з собою
мандрувати, сказала, що багато нових друзів знайдемо і вона покаже мені, якою є
справжня дружба... А що з того вийшло?! І друзів не знайшов, і казки
розгубив... (Плаче).
Учитель. Це не біда, котику. Ми і твої
казки зберемо докупи, і нові подаруємо, які самі склали, і розкажемо, що таке
справжній друг. Ось послухай!
Звучить пісня "Настоящий друг".
Кіт. Як же я міг бути таким довірливим?! Адже я знав з казок, які чудеса
може робити дружба, знав, що таке справжній друг, знав, яка хитра Лисиця... (До Аліси рішуче). Не будеш ти мені більше затьмарювати розум!
Аліса. Ну й нехай! Піду інших бовдурів шукати. Чао!
Учитель.(до команд). Давайте, мої розумники і розумниці, допоможемо Котику зібрати мішечок
казок, щоб він помандрував з ними по світу, ніс радість дітям. Перша команда
назве казкових героїв, які жили біля Лукомор'я, хай котик пригадає своїх
сусідів.
Команди мають назвати: Лісовик, Русалка, невидані звірі, ЗО витязів
прекрасних і з ними дядько їх морський, Королевич, Чарівник, Богатир, Царівна,
Вовк, Баба Яга, цар, Кощій.
Учитель А друга команда розкаже, які родичі є в нашого кота в інших казках.
(Кіт в чоботях, кіт Леопольд, кіт Матроскін).
Учитель.А тепер давайте назвемо казки, які ви прочитали, щоб котик пригадав їх
і поклав до своєї торбинки. Він же визначить переможця з читання серед команд.
А потім ми з котиком попрощаємось: йому час вирушати в мандри.
(Можуть бути названі такі казки: О. С. Пушкін. "Казка про мертву
царівну та сімох богатирів",
"Казка про царя Салтана", "Казка про рибака та рибку",
"Казка про золотого півника", "Казка про попа та робітника його
Балду"; Г. К. Андерсен. "Снігова королева", "Соловей",
"Кресало", "Дюймовочка", "Штопальна голка".
"Стійкий олов'яний солдатик", "Гидке каченя", "Дикі лебеді";
брати Грімм. "Бременські музиканти", "Пані Метелиця"; Ш.
Перро. "Попелюшка", "Спляча красуня", "Червона шапочка",
"Кіт у чоботях", "Хлопчик-мізинчик"; Е»-Т. А. Гофман.
"Лус-кунчик і Мишачий король" тощо).
Учитель. До побачення, котику! Бажаємо
тобі покласти до
торбини ще багато цікавих казок. Ну от, перші гості і відвідали наші
посиденьки. А тепер, любі друзі...
Забігає Незнайко під "Песню Незнайки и его друзей".
Незнайко. Привіт усім! Ой, натомився!
Цілий день тільки те й роблю, що вчуся. А що ви тут? Визначаєте найрозумніших?
Даремно час витрачаєте! Всім давно відомо, хто найрозумніший, — я! Хоча слід
погодитися, що є ще діти й
просто розумні, розумненькі, розумаки — отаких давайте пошукаємо серед вас!
Згодні? Тоді спробуйте виправити помилки в таких твердженнях:
S Подарувала пані Метелиця Ледащиці величезну купу золота за старанну роботу.
S Пес у чоботях допоміг простому хлопцю, сину мельника, стати маркізом Карабасом.
S Попелюшка загубила на сходах срібний черевичок.
S Семеро
гномів були помічниками Снігової королеви.
S Робітник Балда охороняв володіння царя Гвідона.
S Цар Салтан покохав царівну Лебідь.
S Буратіно переміг Мишачого короля.
S Заблукала Дюймовочка у лісі і потрапила до гномів.
S Хлопчик-мізинчик знайшов золотий ключик і відкрив ним потаємні дверцята.
Учні вказують на помилки.
Незнайко. Бачу, ви чимало казок прочитали:
так багато про нас, казкових героїв, знаєте. Ну що ж, вшануємо переможця. (Нагороджує команду, дарує свій галстук або капелюх).
Раптово розчиняються двері, в кімнату під звуки "Частушек Бабок
Ежек"залітає баба Яга на мітлі і всіх розштовхує.
Баба Яга. Зібралися на
посиденьки, свій розум виявляєте... А наймудрішу, найгарнішу і взагалі най...
най... най... не запросили?! Забули Ягусю, навіть з 3000 днем народження ніхто не
привітав. (Утирає сльози). Довелося самій собі
величального вірша писати. Це шедевр! Залізні зуби, кістяна нога, Мене всі знають — красуня
Яга!
Ну, як, сподобалося? Ні?! Нічого ви не тямите в поезії! Теж мені знавці
літератури! Самі, напевно, і двох рядочків не заримуєте. Поб'ємося об заклад —
на мою мітлу! Злякалися? Ось спробуйте скласти віршика. А я почекаю... Але
тільки три хвилини.
Баба Яга роздає картки з римованими словами.
(Можливий варіант:
.... чарівниця Стоїть на порозі зима-чарівниця,
... сніг Тихенько, поволі розтрушує сніг.
... таємниця / в тиші казковій живе таємниця,
... поріг / тихо сніжинки вкривають поріг).
Учитель. Ну що, бабусю, програли?
Віддавайте тепер свою реактивну мітлу та йдіть додому пішки.
Баба Яга. Перевершили мене — Бабу
Ягу! Ну, що ж, слова я свого дотримаю. (Цілує мітлу,
віддає переможцям і, тримаючись за поперек, шкутильгає до виходу. Озирається). .Але я ще повернуся.
учитель. Яскрава особистість! Ще й вірші
пише. Може, мине ще 3000 років і стане вона відомим поетом? А це хто
до нас завітав?
З'являється Шапокляк під
звуки пісні "Шапокляк".
Шапокляк.
Здається, я запізнилася. Моя сестра мене випередила, так?
Учитель. Яка сестра?
Шапокляк. Та Яга ж, Яга. А ви і не знали? Авжеж, ніхто і не здогадується, бо ми таки не схожі. Правда ж, я красуня? Ніде правди діти! Бачите, як я
вас вразила своєю красою, ви навіть здатність говорити втратили. Так, краса —
вбивча сила... Ну, на чому ви тут закінчили? Продовжимо! Чого мовчите?
Учитель. Та мовчимо, бо вражені не так вашою красою,
як вашою піснею. Ви що ж, насправді вважаєте, що "допомагати людям —
даремно витрачати час"? "Що добрими справами прославитися не
можна"?
Шапокляк. А як же інакше!
учитель. Дозвольте з вами не погодитися!
Завжди і скрізь треба бути добрим, чуйним, тоді ти сам себе поважатимеш і тебе
поважатимуть інші.
Ось послухайте, що про це сказано в нашій пісні
Звучить пісня "Если добрый ты".
Шапокляк. Душевна
пісня! (Сумно). Якби мені
з дитинства такі пісні співали, може, я була б іншою... Я взагалі люблю й сама
співати, і слухати, як інші співають...
Учитель. То приєднуйся до нашої компанії.
Ось якраз буде музичний конкурс. Звучатимуть пісні до різних казок. Слухай разом з
дітьми і стеж, як вони відгадуватимуть конкурсні запитання. А потім визначиш,
хто ж краще за тебе розуміється на музиці.
Звучать уривки з пісень до мультфільмів та
кіноказок, а команди
відгадують, який герой їх виконує. ("Песня Водяного",
"Чебурашка", "Песенка Винни-Пуха", "Песенка Красной
Шапочки", "Буратино", 'И я того же мнения", "Крокодил
Гена", "Неприятность эту мы переживём", "Песенка
Матроскина", "Песня Львёнка и Черепахи", "Песня
разбойников").
Шапокляк. Гарний
конкурс. А переможцям я дарую свого пацючка Лариску — набридла вона мені, кусається
і постійно із сумочки носа висуває. А я ж дама — що про мене подумають
кавалери?! Ну, бувайте! А, до речі, ледь не забула! У вас є зв'язки в музичному
світі?
Учитель. А навіщо вам?
Шапокляк. Та ми з
сестрою Ягою створили альбом пісень! Ну, ви ж розумієте — вона поет, я
композитор... А пісні наші — ух!
учитель. То чому ж ви їх не виконуєте на
людях?
Шапокляк. Та...
Ось аранжувальника шукаємо... Потім ше кліпмейкера треба знайти. Музичний кліп зніматимемо...
А там і лазерний диск не за горами! Отак! А ви як думали?! Ну, бувайте,
засиділась я тут з вами.
Учитель. Боже мій! Ще одна
"зірка"! Пропав ліс!
Не забувайте, для чого ми тут зібралися. Наші друзі вже довели, що
люблять і читати, і співати. А тепер час для нових випробувань. Зустрічаймо
нових гостей.
Входят маршируючи під запис пісні
"Кто ходит в гости по утрам", Вінні-Пух і П'яточок. Лунають слова
пісні:
"...Давай пойдём в кому-нибудь...".
Вінні-Пух. А ми, здається, вже кудись
прийшли. Куди ж потрапили?
Учитель. До казкової хатинки на
літературні посиденьки.
Вінні-Пух. А тут чимось пригощають?
Учитель. Тільки тих, які добре
попрацювали або прийшли з чимось цікавеньким. Чим ви похвалитеся?
Вінні-Пух. Можемо розповісти про наших
друзів. А ви здогадаєтесь, про кого саме.
Вінні-Пух і П'яточок (по черзі):
Ця героїня була дуже роботяща,
мила, слухняна, але її постійно ображали. Дівчині так хотілося поїхати до королівського
палацу на бал... (Попелюшка).
А ця героїня холодна, горда,
жорстока , яка не відчуває ні до кого ні жалю, ні любові, бо має крижане
серце... (Снігова королева).
Цей персонаж — чоловік у повному
розквіті сил, живе на даху, вміє лікувати будь-які хвороби тістечками з варенням
і цукерками. (Карлсон).
Вона була такою тендітною та
ніжною, що відчула маленьку горошинку під безліччю перин та пуховиків. (Принцеса на горошині).
А ця героїня була такою
маленькою, що ліжечком їй слугувала шкаралупка від горіха, а вкривалася вона пелюсткою
троянди. (Дюймовочка).
Цей герой в дитинстві був дуже
некрасивий, не схожий на своїх братів, за це його не любили, постійно щипали і
проганяли з гурту. Тільки одна мати жаліла його. А коли він підріс, то
перетворився на дивовижного красеня... (Лебідь з казки
"Гидке каченя ").
Цей персонаж так любить мед, що
навіть не побоявся стати маленькою хмаринкою, щоб дістатися до гнізда бджіл. (Вінні-Пух).
Вінні-Пух. Оце так! Навіть мене впізнали.
Молодці! Переможцям я дарую оцю повітряну кульку. (Подає кульку, що вже лопнула). Щоправда, вона має не зовсім звичайний
вигляд, зате дуже зручну форму — її можна надійно заховати, щоб ніхто не
вкрав. Ну от ми і впоралися з завданням. А де ж винагорода?
На сцену потихеньку крадеться Карлсон
і забирає блюдо з цукерками.
Учитель . Ось ми і
вас пригостимо, і самі поласуємо, тим більше, що час поїсти. Я спекла смачні, духмяні пиріжки. Тільки де ж вони?
Хто це над нами так пожартував? Хто з казкових героїв не зміг встояти
перед ласощами? Чи це часом не Карлсон?
Карлсон. Так, це
я — найкращий у світі Карлсон, який живе на даху. Чоловік у розквіті сил,
найшвидший поглинач варення, булочок, печива, пиріжків, цукерок. А ви... Теж
мені друзі! Хотіли з'їсти смачненьке без мене?!
Учитель . Карлсончику, пробач нам.
Карлсон. Якщо
виконаєте мої завдання, то я, най-добріший у світі Карлсон, поділюся з вами
моїм варенням. Скажіть, яким
казковим героям належать ці речі, з яких вони казок?
Учні, які дають правильну відповідь, забирають "чарівну" річ:
Дзеркало—зла мачуха, цариця з казки Пушкіна "Про мертву царівну...".
Яблуко — Царівна з цієї самої казки, або Білосніжка.
Золотий ключик— Буратіно.
Чобіток— Кіт у чоботях.
Горішок— білка з казки "Про царя
Салтана".
Золота рибка — з казки "Про рибака і рибку".
Стріла— "Царівна-жаба".
Повітряна кулька — П'ятачок.
Учитель.
Ви звикли до казок, і кожен їх читав.
Відомі вам сюжети, персонажі:
Кіт у чоботях, що придворним став,
Принцеса, у якої руки в сажі,
Маркіз, котрий був сином
млинаря,
Злий Людожер, що обернувсь на
мишу.
Закоханий нащадок Короля...
Запам'ятайте, діти і дорослі,
З отих казок думки всі золоті,
Вони зливаються поволі, тихо,
поспіль
В цю головну ідею, думку і слова такі...
Не золотом цінується людина,
А розумом і серцем доброчинним,
Умінням щиро дружбу цінувати
І добрий слід повсюди залишати!
Немає коментарів:
Дописати коментар